Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2011

Περὶ ἐλευθερίας λόγου


 Καταρχὴν θέλω νὰ ζητήσω συγγνώμη σὲ ὅποιον προσβλήθηκε ἀπὸ τὸ εἰρωνικὸ ὕφος τοῦ πρώτου κειμένου (“Θλίψη”). Ὁ λόγος ἦταν ὅτι ἤμουν ἐκνευρισμένος ἀπὸ τὴ συνέλευση. Ὅπως καὶ νά 'χει ὅμως τελικὰ λειτούργησε ἐναντίον μου ἀφοὺ δὲ μὲ βοήθησε νὰ περάσω τὸ μήνυμά μου.

Ὡραῖα. Καὶ τώρα ποὺ τελείωσε κι αὐτὸ θέλω νὰ σᾶς ἀναφέρω κάτι ποὺ συνέβη στὴ χθεσινὴ συνέλευση. Καθὼς προχωροῦσε ἡ διαδικασία καὶ ἡ συνέλευση ἔφτανε στὸ τέλος της – ἐπρόκειτο, δηλαδή, νὰ διαβάσουμε τὰ πλαίσια καὶ νὰ ψηφίσουμε – πῆρε τὸ λόγο ἕνας συμφοιτητής μου καὶ ζήτησε νὰ προτείνει πρὸς ψήφιση ἕνα θέμα.
Ἀνέφερε λοιπὸν ἕνα περιστατικὸ ποὺ συνέβη σὲ κάποιο ἄλλο τμῆμα τοῦ Πανεπιστημίου στὸ ὁποῖο φοιτῶ. Στὸ τμῆμα αὐτὸ, τὸ ὁποῖο τελεῖ ὑπὸ κατάληψη, πῆγε ἕνας φοιτητὴς ἄλλου τμήματος καὶ ἀφοὺ δήλωσε ὅτι εἶναι ἐθνικιστὴς προέβη σὲ δηλώσεις ρατσιστικοῦ χαρακτήρα βρίζοντας τοὺς παρόντες καὶ ποιὸς ξέρει ποιὸν ἄλλο ἐνὼ δήλωσε πὼς συμφωνεῖ ὅτι θά 'πρεπε νὰ μαχαιρώνονται οἱ μετανᾶστες. Ἀκόμη, ἐπιχείρησε νὰ ἀποκαταστήσει τὴν ἐλληνικὴ σημαῖα ποὺ μετὰ ἀπὸ τὴν ἀπόφαση τοῦ συλλόγου εἶχε ἀντικατασταθεῖ ἀπὸ τὴ σημαῖα τῆς κατάληψης συμβολικά, ἀνεπιτυχὼς ὅμως ἀφοὺ δὲν τοῦ ἐπετράπη.
Ὁ συμφοιτητής μου λοιπὸν ἦρθε στὴ συνέλευση τοῦ τμήματος καὶ ἀφοὺ κατονόμασε (Ὅνομα Ἐπίθετο”) τὸ φοιτητὴ-δράστη στοχοποιῶντας τον, ζήτησε ἀπὸ τὸ φοιτητικὸ σύλλογο τῆς σχολῆς μου νὰ ψηφίσει ὥστε νὰ γίνει νέα συνέλευση ποὺ θὰ ἀποφάσιζε τὴ διαγραφὴ τοῦ ρατσιστῆ φοιτητῆ ἀπὸ τὸ φοιτητικὸ σύλλογο ἀφαιρῶντας οὐσιαστικὰ τὸ δικαίωμά του στὴν ψῆφο.

Ἀυτὰ εἶναι τὰ γεγονότα. Ἀκολουθεῖ ἡ δική μου ἄποψη:

Προσωπικὰ δὲν εἶμαι οὔτε ρατσιστής, οὔτε φασίστας, οὔτε ἐθνικιστής. Αὐτὸ δὲν μπορεῖτε βέβαια νὰ τὸ ξέρετε ἀλλὰ ἔστω. Θεωρῶ χυδαῖες, ἀκραῖες καὶ ἀπάνθρωπες τὶς ἰδέες ποὺ ἐκφράζει τὸ ἄτομο ποὺ κατηγορεῖται. Θεωρῶ ὅμως ἐξίσου χυδαῖο, ἀκραῖο καὶ ἀπάνθρωπο τὸ νὰ στοχοποιεῖς προσωπικότητες καὶ νὰ ζητᾶς τὴν ἀφαίρεση τοῦ δικαίωματος ψήφου ἐπειδὴ διαφωνεῖς μὲ τὶς ἀπόψεις τους. Γιατὶ αὐτὸ εἶναι: μιὰ διαφορετικὴ ἄποψη. Χυδαῖα, φασιστικὴ κι ἀπάνθρωπη ἀλλὰ ἄποψη. Κι ἐσὺ τίθεσαι ἐνάντια στὴν ἐλεύθερη ἔκφρασή της. Ἐπαγωγικά, τίθεσαι ἐνάντια στὴν ἐλευθερία τοῦ λόγου.
Σκεφτεῖτε λίγο γιὰ ποιὸ λόγο θεσπίστηκε τὸ ἄσυλο. Προσωπικὰ δὲ συμφωνῶ μὲ τὸ ἄσυλο ὅπως γράφω σὲ προηγούμενο κείμενο ἀλλὰ τὸ ἀναφέρω ἐπειδὴ ξέρω ὅτι τὸ ἄτομο ποὺ ἔθεσε τὸ θέμα καὶ ὅσοι τὸ ὑπερψήφισαν εἶναι ὑπὲρ τοῦ ἀσύλου. Αὐτὸ ἄλλωστε ἀποτελεῖ κι ἕναν ἀπὸ τοὺς λόγους ποὺ κάνουνε κατάληψη στὸ συγκεκριμένο τμῆμα. Ἡ λογικὴ ποὺ θέσπισε τὸ ἄσυλο εἶναι ἡ “ἐλεύθερη διακίνηση ἰδεῶν καὶ γνώσεων”. Αὐτὸ περιλαμβάνει ὅλες τὶς ἰδέες. Ὑπάρχει κάποιο λογικὸ κενὸ ὅταν εἶσαι ὑπὲρ τοῦ ἀσύλου ἀλλὰ ἐνάντια στὴν ἔκφραση ὁποιασδήποτε ἄποψης. Εἰδικὰ ὅταν ἡ ἐναντίωση φτάνει σὲ τέτοιο βαθμὸ ὥστε νὰ στοχοποιεῖς ἀνθρώπους.
Ἀκόμη, χρησιμοποιῶντας τὸ φοιτητικὸ σύλλογο γιὰ νὰ κάνεις τέτοιες – φασιστικὲς κατὰ τὴν ἄποψή μου – ἐνέργειες ὑποβαθμίζεις καὶ τὸ θεσμὸ τῆς φοιτητικῆς ἐκπροσώπισης. Γιατὶ ὁ νομοθέτης βλέπει ὅτι ὁ φοιτητικὸς σύλλογος χρησιμοποιεῖται γιὰ να στοχοποιήσει ἀνθρώπους καὶ ἰδέες καὶ ἐπιβεβαιώνει τὴ θέση του γιὰ τὴ μείωση αὐτῆς.

Τέλοσπάντων, τὸ θέμα τέθηκε πρὸς ψήφιση καὶ ὑπερψηφίστηκε. Δὲ θυμᾶμαι ἀκριβὼς τὰ νούμερα ἀλλὰ θυμᾶμαι ὅτι ἐναντίον ἦταν μόνο ἕνας. Ἕνας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου